George Aperghis

(ur. 1945)

 

W 1963 roku osiadł w Paryżu, gdzie pracuje jako niezależny kompozytor. W 1976 roku założył warsztaty Atelier Théâtre et Musique (ATEM). Zebrane podczas nich doświadczenia pozwoliły mu na całkowite przeformułowanie koncepcji praktyki kompozytorskiej. Zaczął w niej uwzględniać, oprócz muzyków, także aktorów. Jego spektakle inspirowane są życiem codziennym, ale wydarzenia społeczne przenosi w świat poezji absurdu i satyry.

W ciągu ostatnich dziesięciu lat odniósł znaczne sukcesy międzynarodowe, m.in. dzięki takim utworom jak skomponowane w roku 2000 roku oratorium Die Hamletmaschine, a także pochodzące z tego samego roku Machinations, zamówione przez IRCAM i wyróżnione Grand Prix de SACEM. W 2004 roku wykonano Dark Side, monodram napisany dla Marianne Pousseur i Ensamble intercontemporain, w którym G. Aperghis wykorzystał fragmenty Orestei Ajschylosa. W tym samym roku odbyła się w Lille prapremiera opery Avis de tempête, która otrzymała Grand Prix krytyki francuskiej za 2005 rok. W 2006 roku podczas festiwalu Éclat zespoły Neue Vocalsolisten i Vokalensemble radia SWR pod dyrekcją Marcusa Creeda dokonały prawykonania Wölfli-Kantata, opartej na tekstach Adolfa Wölfliego. W 2007 roku na festiwalu Wittener Tage für Neue Kammermusik oraz na “Warszawskiej Jesieni” przedstawiono teatr lalkowy-performance Zeugen do tekstów Roberta Walsera z wykorzystaniem zrekonstruowanych pacynek Paula Klee. W czerwcu 2011 roku na paryskim festiwalu Agora odbyło się prawykonanie zamówionego przez IRCAM i Festiwal “Warszawska Jesień” spektaklu Luna Park. Rok później utwór zaprezentowano na “Warszawskiej Jesieni”.

W październiku 2011 roku G. Aperghis otrzymał Mauricio Kagel Music Prize.


źródło/source: http://warszawska-jesien.art.pl/wj2014/program-i-bilety/kompozytorzy/250716920